KÄLLARFRANSKA - RECEPT

2014-04-22 // 10:38:00
 
Bakade världens enklaste & godaste bröd häromdagen, så gott! Hittade receptet på tinkerbellas blogg, & jag var bara tvungen att testa. Bytte ut en del ingredienser då jag ville ha brödet en aning grövre och nyttigare.
 
50 g jäst (1 paket)
5 dl vatten
2 1/2 msk olja
1 tsk salt
1 msk stevia strö
ca. 12-13 dl rågmjöl
(detta gav mig 14 stycken bröd)
 
1. Ljumma vattnet till fingervarmt.
2. Smula sönder jästen i en bunke och lös sedan jästen i vattnet.
3. Häll i olja, salt och socker och rör om.
4. Fortsätt med att hälla i mjöl lite i taget och bearbeta degen tills den blir lagom fast.
5. Häll upp degen på mjölat bakbord.
6. Knåda lätt och dela/rulla till små bullar och platta till lite (tänk på att de jäser till ungefär dubbla storleken sedan).
7. Doppa ovansidan av bitarna i lite mjöl och platta till en aning innan de läggs på bakpappersklädd plåt.
8. Jäs under bakduk i 30-40 minuter.
9. Grädda mitt i ugnen, 8-12 min i 250°.
10. Låt svalna på galler.
 
Klart!
 
 

  0 kommentarer på "KÄLLARFRANSKA - RECEPT"


Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

Bloggadress:

Kommentar:




Sanna - 15 år

✿✿✿

jag ökar i volym, för allt finns i musiken. det är den som integrerar fantasin med verkligheten.

tycker om: hösten, magtröjor, musik, feminism, 60-talet och klär mig helst i svart